5è Com podem construir un nanorobot que ens ajudi a cuidar l’ecosistema de la nostra bassa?

Com podem construir un nanorobot que ens ajudi a cuidar l’ecosistema de la nostra bassa?🤖


Aquest trimestre, l'alumnat de 5è hem viscut una experiència d’aprenentatge molt especial! Tot va començar observant de ben a prop l’ecosistema de la nostra bassa escolar: analitzant la qualitat de l’aigua, mesurant el pH, la turbidesa i descobrint els éssers vius que hi habiten.

Paral·lelament, ens vam endinsar en el món fascinant de la nanociència gràcies a la maleta NanoExplora, que ens va obrir les portes a entendre com funcionen les partícules quan són molt, molt petites.

Amb tots aquests coneixements al sac, teníem un repte final: idear i construir un nanorobot capaç d’ajudar a mantenir la bassa en bones condicions. Ha estat un projecte que ha combinat ciència, creativitat i treball en equip, i estem molt il·lusionats de compartir-ne el procés i els resultats amb vosaltres! 🤖🌿💧

1- ANALITZEM L'ECOSISTEMA DE LA BASSA 💧🌿

Una vegada ja havíem descobert la nanociència a partir de diferents experiments gràcies a la maleta NANOEXPLORA, arribava el moment d'explorar la nostra bassa. 

Vam descobrir quins elements formaven un ECOSISTEMA i vam descobrir que la bassa n'era un. Aquest ecosistema estava format per diferents elements que havíem d'analitzar per comprovar si estava EQUILIBRATEls elements que vam decidir estudiar i analitzar van ser: L'AIGUA, LES PLANTES I MICROORGANISMES. 

El primer element que volíem analitzar va ser L'AIGUA, però ens vam adonar que abans era necessari mesurar i calcular les DIMENSIONS de la bassa (la longitud, l’amplada i la profunditat) per:  

  • Calcular el volum d’aigua que conté, i així saber si cal afegir-ne o si en falta. 
  • Entendre millor l’ecosistema, ja que segons la mida, hi poden viure més o menys plantes i animals, i també hi arriba més o menys llum.


Després de la recollida de dades vam ANALITZAR els resultats per saber si les dimensions de la nostra bassa eren òptimes per mantenir i cuidar l'ecosistema. 

Vam descobrir que la seva superfície mínima hauria de ser d’un metre de llargada (100 cm) i 0,8m d’amplada (80cm)Pel que fa a la seva profunditat pot tenir diferents zones d’entre 20-50 cm. Amb aquestes dades, el volum mínim  recomanat per a l’observació d’una bassa escolar hauria de ser entre 0,15 m³ i  0,3 m³. 

La nostra bassa gairebé complia amb les dimensions òptimes, excepte amb la profunditat i entre tots i totes vam decidir treure una mica de pedres per poder aconseguir més profunditat. 

2- ANALITZEM LA QUALITAT DE L'AIGUA DE LA BASSA 💧🌿

Un cop ja havíem analitzat i millorat les dimensions de la bassa, ens vam endinsar en l'estudi de l'aigua de la bassa a partir de la pregunta: Com ha de ser l’aigua d’un ecosistema equilibrat? 

Vam decidir analitzar tres variables diferents: TEMPERATURA, TURBIDESA I PH, però per saber quins eren els valors adequats de cada variable, teníem el suport de la següent taula: 


A més a més, per introduir tots els sabers relacionats amb la nanociència que prèviament havíem experimentat, vam introduir una proposta de NANOROBOT que ajudes a millorar o mantenir la qualitat de la nostra aigua amb relació a cadascuna de les variables analitzades. 
  • LA TEMPERATURA🌞
Un dels primers passos per entendre l’ecosistema de la nostra bassa ha estat mesurar la temperatura. Vam descobrir que aquesta variable és molt important, ja que influeix en la vida dels animals i plantes aquàtiques i en la quantitat d’oxigen que pot tenir l’aigua.

També vam observar com la temperatura pot variar segons el moment del dia o si hi toca molt el sol, i hem après que un canvi brusc pot afectar l’equilibri de la bassa, per això és important que l'aigua de la bassa estigui aproximadament entre 16-18 C. 

  • LA TURBIDESA💦
La segona variable que vam analitzar va ser la TURBIDESA. La turbidesa de l’aigua ens indica si està clara o si té moltes partícules en suspensió, com fang, restes vegetals o algues.

Per fer-ho, hem utilitzat el disc de Secchi, una eina senzilla, però molt útil per observar quanta llum pot passar a través de l’aigua. En el nostre cas el vam elaborar per grups de treball i el vam utilitzar a la nostra bassa. El que vam observar és que aquesta eina és més eficaç en basses amb molta més profunditat, ja que la nostra bassa tenia una profunditat màxima d'una 15-20 cm. Tot i això, vam observar que l'aigua estava una mica tèrbola, però que es podia veure el fons de la bassa fàcilment. 


Amb aquesta experimentació hem après que una turbidesa moderada és natural, però si és massa alta pot impedir que les plantes facin la fotosíntesi, ja que no els hi arriba la suficient llum del sol i això provoca que no generin l'oxigen necessari per a les plantes i els microorganismes que habiten a la bassa.

  • El pH🔍
Una altra variable clau que vam mesurar va ser el pH de l’aigua, que ens indica si és àcida, neutra o bàsica. Aquesta informació és molt important perquè afecta directament la salut de les plantes, animals i microorganismes que viuen a la bassa.

Amb l'experiment vam poder observar que l'aigua de la nostra bassa era neutre (entre el 6 i el 8) i que, per tant, tenia una bona qualitat que afavoria al desenvolupament del nostre ecosistema, ja que si el pH és massa àcid (baix), pot danyar les fulles de les plantes i afectar els microorganismes, que poden tenir problemes per respirar. Si el pH és massa bàsic (alt), pot provocar ell creixement ràpid i descontrolat d’algues no desitjades i dificultar la supervivència dels organismes aquàtics.


Amb aquesta experimentació hem après que un pH equilibrat per a la bassa ha d’estar entre 6-8. Això permet que l’aigua sigui prou neutra perquè: les plantes aquàtiques puguin fer la fotosíntesi sense problemes, els animals respirin bé i no tinguin irritacions i els bacteris bons que descomponen la matèria orgànica facin la seva feina correctament.

3- ENS VISITA LA NANOEXPERTA 👀💬

Amb tota la investigació i anàlisi de les variables de la bassa i les nostres propostes de millora aplicant la nanociència a través de la creació de nanorobots, estàvem preparats i preparades per a rebre la visita de l'INÉS, una nanoexperta que ens va poder ajudar en la creació del nostre nanorobot en grups cooperatius. 
Amb ella vam tenir l'oportunitat de veure com es creen els nanorobots, de què estan fets i les seves múltiples funcions en diferents àmbits com la medicina i el medi ambient. 


Amb la seva ajuda i guia vam començar a pensar el nostre nanorobot que donaria resposta a la pregunta inicial del nostre projecte: Com podem construir un nanorobot que ens ajudi a cuidar l’ecosistema de la nostra bassa?

4- ELABORACIÓ DELS NOSTRES NANOROBOTS🤖

Per grups cooperatius vam començar a dissenyar el nostre nanorobot seguint una fitxa tècnica com a guia de la nostra elaboració. Per començar, havíem de tenir present: 
          • DEFINIR EL PROBLEMA A RESOLDRE
          • DE QUIN MATERIAL ESTARÀ FET (ORGÀNIC O INORGÀNIC) 
          • QUINA SERÀ LA SEVA FORMA
          • AMB QUIN TIPUS D'ENERGIA FUNCIONARÀ
          • COM ES MOURÀ
          • QUE PORTARÀ A DINS
          • QUÈ HAURÀ DE DETECTAR
          • COM ACTUARÀ



Un cop teníem la nostra fitxa tècnica acabada, era el moment de començar a idear l'esborrany del que seria després el nostre nanorobot. Havíem de tenir presents les diferents parts, els materials que utilitzaríem, els sensors, la forma... I així van sorgir les primeres idees.


Amb els esborranys enllestits i amb les idees clares, vam començar amb l'elaboració del nostre nanorobot. Vam pensar i escollir els materials que representessin les diferents parts dels nostres nanorobots: plaques solars, sensors, tubs, capsa d'emmagatzematges... També vam voler representar algunes de les nanopartícules que tindria en l'interior. 
Satisfets i satisfetes del treball en grup, vam poder acabar les nostres maquetes a temps per anar directes a la FIRA NANOINVENTUM!








5- FIRA NANOINVENTUM! 🤖

I amb molta il·lusió i ganes de gaudir l'experiència arribava la FIRA NANOINVENTUM! 

En aquesta fira vam tenir l'oportunitat de presentar els nostres nanorobots a diferents experts que ens vam valorar diferents ítems: creativitat, funcionalitat, exposició oral, elaboració...

Després vam tenir l'oportunitat de poder compartir moments amb les altres escoles que participaven, vam poder exposar les nostres creacions així com escoltar les dels altres. 

Per concloure aquesta fira es va fer una entrega de premis on va haver-hi moltes sorpreses! 
Un dels nostres nanorobots anomenat "MEGS" va guanyar un premi i un altre anomenat "DDMP" va quedar finalistes! També vam tenir un premi per a l'escola per l'originalitat de la temàtica dels nostres nanorobots, ja que tots estaven creats per al manteniment i cura de la nostra bassa. 


Ens hem sentit com autèntics petits científics i inventors! 🔬✨👏
Ha estat una experiència molt enriquidora que mai oblidarem! 



👇👇AQUÍ US DEIXEM EL RECULL DE LES FOTOGRAFIES DE TOT EL PROJECTE👇👇




Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

COLÒNIES A POBLENOU DEL DELTA

Tornem a tenir estació meteorològica a l'Arenal!

ÚLTIMES COLÒNIES A L'ARENAL (TUIXENT)