5è NANOEXPLORA: EL MÓN DEL MÉS PETIT
💡🔎 NANOEXPLORA: EL MÓN DEL MÉS PETIT💡🔎
A 5è hem començat un nou projecte relacionat amb la bassa i la nanociència.
Partim de la pregunta: Com podem construir un nanorobot que ens ajudi a cuidar l’ecosistema de la nostra bassa?💡
Amb aquesta pregunta vam descobrir dos nous conceptes: ECOSISTEMA I NANOCIÈNCIA. 💭
Dins d'aquesta maleta vam poder realitzar diferents experiments per apropar-nos al món del més petit! A continuació us explicarem amb més detall cadascun! 👇
1. UN MÓN INVISIBLE 👀Amb aquesta activitat vam descobrir què és la NANOCIÈNCIA i la seva unitat de mesura: NANÒMETRES
La NANOCIÈNCIA és la ciència que estudia les coses molt petites, tan petites que no es poden veure ni amb un microscopi normal, com ara virus o cèl·lules.
Aquestes coses es mesuren en NANÒMETRES (nm). Un nanòmetre és un milió de vegades més petit que un mil·límetre!
Un cop ja teníem aquests conceptes, era el moment de començar l'activitat! L’objectiu d’aquest joc era ordenar les targetes segons la MIDA REAL de les imatges.
Un cop les teníem ordenades havíem de comprovar si era correcte a partir de la mesura (en nanòmetres) que apareixia darrere de cada targeta. Finalment, l'ordre va ser el següent:
PERSONA-GOS-RATOLÍ-FORMIGA-CABELL-GLOBUL VERMELL— BACTERIA-VIRUS-HEMOGLOBINA-MOLÈCULA DE SUCRE.
Per acabar, vam poder mesurar diferents objectes per veure quants nanòmetres eren en realitat i així practicar el canvi de mesures. Havíem de tenir present que 1 mil·límetre és igual a 1.000.000 de nanòmetres.
2. NANOPARTÍCULES: COM PODEM FER QUE UNA REACCIÓ SIGUI MÉS RÀPIDA? 💫
Amb aquest nou experiment vam comprovar de quina manera podem dissoldre una pastilla més ràpid.⏳
Per fer-ho teníem dues pastilles. Primer vam cronometrar quant trigava a dissoldre's la primera pastilla i després en grup vam a haver de pensar alguna manera perquè aquesta reacció fos més ràpida. Tots els grups vam pensar que fent més petita la pastilla, aquesta es dissoldria més ràpidament. Vam comprovar-ho i d'aquesta manera vam verificar la nostra hipòtesi. ✅
Després, vam interpretar el nostre experiment dibuixant el procés de dissolució de la pastilla, imaginant com es transformen aquestes nanopartícules.
💡Amb aquest experiment vam poder comprovar que la rapidesa amb què es produeix la reacció augmenta en augmentar la superfície de contacte, per tant, com més gran sigui aquesta més ràpidament es produeixen les reaccions.💡
3. NANOTECNOLOGIA: ELS PROTECTORS SOLARS🌞
Després de poder observar com es comporten les nanopartícules, arribava el moment de conèixer que és la NANOTECNOLOGIA.
La NANOTECNOLOGIA és la ciència que estudia i utilitza materials a escala nanomètrica, és a dir, molt petits. Aquests materials tenen propietats diferents de les que tenen en mides més grans. Per exemple, poden ser més resistents, més lleugers o tenir noves funcions.
Una vegada vam entendre que era la NANOTECNOLOGIA, estàvem preparats i preparades per realitzar el següent experiment relacionat amb els protectors solars🌞.
A partir de la pregunta: Quin protector solar em protegirà millor?, havíem d'elaborar les nostres hipòtesis tenint en compte els següents materials:
- Dues capses: una amb boles de porexpan més grans i l'altre amb boles de porexpan més petites. Aquestes boles simbolitzaven les nanopartícules que alguns protectors solars contenen.
- Llanterna: per simular la radiació ultraviolada que provoquen els rajos de sol.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada