6èA EL BOSC BATEGA - Com el bosc ens pot ajudar a prevenir i curar una malaltia?
CONGRÉS DE CIÈNCIA
El Bosc Batega: Un Viatge de Descoberta Científica i Natural
Com el bosc ens pot ajudar a prevenir o curar una malaltia?
El projecte "El Bosc Batega" ha estat una immersió profunda en el coneixement del nostre entorn natural i de la nostra pròpia capacitat d'observació i investigació. Des de la preparació per a la visita d'una científica fins a la creació del nostre propi hort medicinal. Els infants de la classe de la Tecnologia han viscut un procés d'aprenentatge actiu, ple d'experimentació, creativitats i treball en equip.
La preparació: Despertant la CURIOSITAT CIENTÍFICA
El nostre viatge va començar amb l'expectació de rebre la científica Paula de Prado Bert. Per preparar-nos, vam treballar les característiques de l'entrevista, investigant com podíem saber més d'ella. A partir de la informació d'un cartell, vam deixar volar la nostra imaginació i vam fer dibuixos artístics de com creiem que seria la científica que ens visitaria. Aquesta activitat ens va permetre formular les nostres primeres hipòtesis.
El següent pas va ser fonamental: plantejar la gran pregunta: "Com el bosc ens pot ajudar a prevenir o curar una malaltia?" Aquesta hipòtesi inicial ens va servir per veure les nostres idees prèvies i establir el fil conductor del projecte.
Per tal d'organitzar les nostres inquietuds, vam aprendre a fer-nos bones preguntes investigables. En grup, vam escriure preguntes amb pòsits i les vam classificar per temes, creant així el nostre mapa d'idees a l'aula.
L'experimentació: Buscant respostes en la NATURA
Amb les nostres preguntes a punt, vam passar a l'acció! "El Diari dels Remeis Naturals" ens va portar a plantejar cinc experiments per demostrar la veracitat de les propietats medicinals de plantes com la llimona, la til·la, la camamilla, la calèndula i l'eucaliptus. Durant dues sessions, vam treballar en grup, anotant les idees inicials, el procés d'experimentació, els resultats i, finalment, vam descobrir la informació clau mitjançant codis QR per respondre a les nostres preguntes.
La curiositat ens va portar a explorar el sentit de l'olfacte amb l'activitat "Com podem atrapar una olor?". A partir d'aquesta pregunta, vam formular hipòtesis i vam treballar el text instructiu per planificar i dissenyar maquetes que representessin les nostres idees. Després d'explicar les nostres creacions als companys, vam utilitzar enllaços del Classroom (sobre la funció de relació, el sistema nerviós, els cinc sentits, l'aparell locomotor, el sistema respiratori i el sistema circulatori) per modificar les nostres maquetes. Vam avaluar el treball en equip amb una rúbrica d'autoavaluació.
Abans de comprovar les maquetes, vam realitzar una sessió molt sensorial amb les Capses misterioses. A l'aula de ciència, vam experimentar amb sis capses que contenien olors relacionades amb el bosc. L'objectiu no era endevinar què hi havia dins, sinó experimentar com el nostre cos percep, representa i actua davant una olor.
Mirant al PASSAT i construint el FUTUR: Aprenent de la història i dissenyant el nostre hort medicinal
Per entendre com s'ho feien a l'edat mitjana per curar o prevenir malalties, vam organitzar una visita al Monestir de Santa Maria de Pedralbes. Vam aprendre a preparar un itinerari amb transport públic per Barcelona, treballant districtes i barris. Durant el taller "Plantes, remeis i apotecaris" al monestir, vam prendre notes en grup. De tornada a l'aula, vam posar en comú els nostres aprenentatges i vam crear presentacions de Google que vam exposar a la resta de la classe.
Amb tots aquests coneixements, ens vam plantejar una pregunta clau: "Què hem de tenir en compte per poder construir un hort medicinal a l'escola?" Així va començar el disseny del nostre hort medicinal. Vam treballar conceptes com àrees, perímetres i mesures, i amb les plantes proporcionades per "Escoles Sostenibles", cada grup va crear una fitxa tècnica de les plantes, investigant les seves propietats i necessitats. Vam fer el disseny de l'hort en grup i, finalment, vam decidir quina de les sis propostes posaríem en pràctica. Els cartells identificatius els vam dissenyar i elaborar amb vinil i la talladora làser.
Per acompanyar aquests cartells, vam fer un dibuix naturalista científic de la planta associada a cada grup. Els vam realitzar a l'hort medicinal i els vam aprofitar per a la fitxa tècnica de cada planta.
L'essència del bosc: Trementinaires i la farmaciola dels remeis naturals
Les colònies a Tuixent van ser una experiència inoblidable per connectar amb la història local i el paper de la dona en l'ofici de trementinaire. Vam visitar el museu de les trementinaires i vam tenir l'oportunitat d'elaborar la nostra pròpia pomada de calèndula, aprenent de primera mà "Com era l'ofici de trementinaire?".
Finalment, vam posar en pràctica tot l'après per construir la nostra pròpia farmaciola de remeis naturals per a l'escola. Amb la talladora làser, vam dissenyar i construir la farmaciola, i vam elaborar els remeis naturals de cadascuna de les plantes del nostre hort medicinal.
Divulgació científica: LA FARMACIOLA DEL TEMPS!
Hem tingut l'oportunitat increïble de portar el projecte "El Bosc Batega" del Congrés de Ciència al Parc de recerca biomèdica de Barcelona! Allà, no només vam exposar els nostres aprenentatges, sinó que vam crear un autèntic teatre per mostrar tot el que havíem descobert i la seva relació amb la salut. Va ser una experiència fantàstica on vam poder compartir la nostra passió per la ciència d'una manera única i interactiva.
La reflexió final: El bosc, farmaciola de la NATURA!
El projecte "El Bosc Batega" ha culminat amb la pregunta "Què hem après del projecte?", que ens ha permès avaluar tots els continguts treballats i reflexionar sobre el nostre procés d'aprenentatge.
Aquest viatge pel bosc ens ha demostrat que la natura és una font inesgotable de coneixement, salut i inspiració. Hem après a observar, a preguntar, a experimentar i a crear, valorant la biodiversitat i la importància de cuidar el nostre planeta.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada