5èA i la Setmana de la Ciència

El dilluns 11 de Novembre va començar la setmana de la ciència i vam iniciar el projecte de “La sostenibilitat de l’escola”. Al cicle de grans ens hem repartit els temes: l’aigua, els materials i els residus. Nosaltres hem estat els encarregats de treballar aquests últims. El dilluns vam fer una activitat on havíem de respondre una pregunta. Quants dies hauríem de recollir els residus de l’escola per emplenar la superfície del pati? 

La senyora de la neteja va guardar els residus de totes les aules que havíem generat el divendres i vam fer l’experiment. Per grups de taula vam dibuixar al terra del pati un metre 
quadrat i el vam emplenar amb residus. En total vam veure que entre els dos 5ens podíem omplir 8 m2 de residus. Vam mesurar els metres quadrats del pati, i, després d’acabar l’experiment, vam esbrinar que necessitaríem 100 dies per poder omplir la superfície del pati. Per la tarda vam fer el mateix amb les mesures de casa nostra i de l’habitació. 

Aquí podeu trobar les fotografies de les activitats

Els tres dies següents, vam destinar els matins a treballar un tipus de residus diferent en tres tallers diferents: el paper, el rebuig i els envasos lleugers.

Taller del paper

Quan vam abocar tots els residus al pati, ens vam donar compte que la majoria era paper i que molt del que s’havia llençat, es podria haver reutilitzat. Aquest taller tracta sobre com reciclar el paper que havia d’acabar a la paperera. Aquest taller el fèiem amb la Cris. 

Aquests són els materials per fer el paper:
  • Paper que l’anàvem a tirar 
  • Aigua
  • Un morter 
  • Corró
  • Una mitja 
  • Una safata
  • Paper d'alumini
  • Una tela
INSTRUCCIONS: 

Primer vam tallar el paper a trossos molt petits i els vam posar en un bol amb aigua (per saber la quantitat de paper podeu agafar 3 gots més o menys iguals,  ompliu només un got amb paper i els altres d’aigua). Després d’això comenceu a remenar el paper amb aigua 
fins que es torni com una mena de pasta i ho deixem reposar 15 minuts. Després de deixar-lo reposar, ho posem de mica en mica al morter i ho anem esmicolant. Aleshores ho deixem reposar 2 hores. 

Quan ja ha reposat, agafem una mitja i posem una safata dins. Posem la massa a la mitja i escorrem l’aigua que queda. Posem una tela per sobre de la massa i li donem la volta, de manera que la massa quedi més o menys plana sota la tela. Traiem la tela i deixem assecar la massa aplanada a sobre d’un paper d’alumini durant 24 hores. Quant s'hagi assecat podem dibuixar i escriure a sobre.

Aquí hi ha un vídeo de les instruccions per fer ho: 
i aquí les fotografies del taller!

Taller de rebuig

El taller que ara us explicarem és de retoladors que ja no funcionaven. Ho hem fet amb el Dani, mestre de 5èB. Quan vam arribar a la classe del Dani ens van donar uns retoladors que ja no pintaven i ens  van donar uns laberints.

Vam fer el següent experiment, vam posar vinagre en un tub d’assaig, en un altre alcohol i en un altre aigua calenta i seguidament vam posar els retoladors.
Després del pati vam seguir fent l’experiment. Vam treure els retoladors que havíem posat en aigua calenta, vinagre i alcohol i vam tornar a pintar els laberints que ens havien donat.

Vam seguir fent i pintant els laberints. Després de fer els laberints amb uns retoladors gruixuts a un li vam injectar alcohol i l'altre li vam ficar tinta xina.
Seguidament vam fer hipòtesis sobre quin retolador pintaria millor: el d’alcohol, alcohol injectat, vinagre, aigua calenta o tinta xina?
Vosaltres quin creieu?

El que funcionava millor era el d’alcohol i després el de vinagre.

Aquí ho podeu veure!


Taller d’envasos lleugers

Ara ens centrem amb el taller d'envasos. Aquest taller tenia dues parts. A la primera havíem de fer un Kahoot! entre tots. Aquest és un programa de preguntes i respostes. La Nere ens havia preparat una introducció i amb una infografia que ens havia preparat, nosaltres havíem de buscar, per grups, dues informacions que ens semblessin importants i que fessin 
pensar a la gent. Aleshores nosaltres havíem d’intentar pensar una pregunta que fes pensar al llegir-la i quatre respostes que ens fessin dubtar a l’hora de respondre-la. Aquest Kahoot! està pensat per fer a la gent prendre consciència sobre els envasos lleugers. Els hi passarem als nens de 4t, de 6è i als pares. 

A la segona part fèiem un embolcall sostenible pels entrepans amb una tela i un plàstic alimentari per consumir menys paper d'alumini. Per començar centrem bé la tela amb el plàstic. Quan ho tenim ben centrat, marquem les cantonades i ho fixem. A continuació tallem les cantonades i després cosim tot i deixem un espai. Amb aquell espai tenim lloc per donar-li la volta a la roba i posar-la del dret. Més tard cosim l'espai que hem deixat per donar-li la volta. Després el dobleguem i li posem el velcro amb cola de tela i per sobre del velcro de dalt li enganxem un tros de tela. Així hem descobert una manera molt senzilla d’ajudar a la sostenibilitat del món.

Aquí podeu veure tot el procés i aquí trobareu l'enllaç al Kahoot que hem elaborat entre tots

Una de les tardes també ens vam fixar en l’aigua de l’escola. Allà vam veure que de l’aixeta de l’aigua surt aigua durant 18 segons (aprox). Això vol dir que també que pots omplir un pot sencer i un quart, per tant, gastem molta aigua. Per no malbaratar tanta aigua en pensat possibles solucions: podem col·locar una brida perquè quan premem no pugui arribar fins al final i surti menys aigua, posar un got a baix i que l’aigua que surt caigui dins del el got i poder regar l’hort. També posar sensors de moviment o que cada alumne porti la seva pròpia cantimplora amb aigua. 

Després de tot el que hem vist i en treballat, el divendres vam estar parlant sobre quines accions podíem portar a terme per reduir residus quan estem a l’escola.
Primer hem parlat sobre les propostes de millora i hem fet un recull que portaran els nostres delegats a la reunió de delegats de la setmana vinent. Són aquestes:
  • Senyalitzar millor els contenidors per no equivocar-nos
  • Aprofitar més els papers
  • Hem vist que de l’aixeta surt molta aigua i creiem que podríem portar ampolles de casa que no siguin de plàstic
  • Tenir un espai per reutilitzar materials: Nosaltres pensem que per no llençar el material podríem tenir un espai on podríem agafar material i fer coses amb ell. Així uns altres podrien aprofitar el material que d’una altra manera haguéssim llençat a la brossa.
  • Hem vist que hem de reciclar millor, per tant pensem que seria una bona idea posar més papereres
  • Hem vist que quan ens rentem les mans, eixuguem les taules, ens assequem la boca… malbaratem massa paper. Hem de reduir el paper! Per tant, hem pensat que podríem portar una tovallola de casa per no gastar tant paper.
  • Sovint estem veient que ens falten més papereres al pati, perquè la gent quan no en  veu una al seu costat, llença les coses a terra. Hem arribat a la conclusió que hem de posar més papereres al pati o repartir-les millor.

Després hem fet cartells per conscienciar a la gent dels residus que generem i els hem penjat a la finestra, juntament amb les nostres conclusions.

Durant la setmana hem fet diferents vídeos explicant que hem fet i alguns anuncis que hem pensat.


Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

COLÒNIES TUIXENT 2024

1r dia Les Tallades (4t i 5è)

Tornem a tenir estació meteorològica a l'Arenal!