5èA. Què hem fet fins ara?

Durant aquest principi de curs hem estat treballant diferents aspectes, però aquests són els temes que hem triat per explicar-vos. Hem fet molta feina relacionada amb les colònies i ara, un cop passada la setmana de la ciència, ens centrarem en el nostre projecte!

Els ocells del delta

El 4 d’octubre del 2019, va venir el Biel Candel de 6è a explicar-nos coses sobre els ocells del Delta de l’Ebre. Quan era petit, el seu pare li va explicar molt sobre els ocells i el Biel es va convertir en un apassionat dels ocells. El Biel ens va explicar que al Delta hi trobaríem ocells de tot mena: la polla d’aigua, la polla blava, el martinet pescaire, el cames llargues… Després que el Biel ens expliqués tantes coses interessants, la Nere ens va proposar una activitat. Va buidar una bossa plena de materials: Plastilina, goma eva, canyetes de plàstic, pals de fusta, plomes artificials, papers de celofan i silicona i vam fer els nostres ocells en volum. Els vam penjar a la classe. VAN QUEDAR XULÍSIMS !!! 

Informe al Departament d’Agricultura

Quan estavem de colònies vam entrar a l’arrossar. Uns dies després, a l’escola la Nere ens va proposar fer un treball sobre un arrossar. Aquest és l’anunci que ens va donar:

Imagina que ets el propietari o propietària d’un arrossar de mides semblants al que vam poder entrar i, com cada any, has de fer l’estimació de litres d’aigua que desviaran del riu Ebre al teu arrossar per poder calcular quant has de pagar.

A més a més, aquest any vols tancar-lo amb una tanca i tapar-lo amb una lona, que deixi passar el sol, per poder tenir la collita més protegida. Des del Departament d’Agricultura de la Generalitat et subvencionen un 40% del preu total. Per poder rebre aquesta ajuda, et demanen un informe on has d’incloure:

  • Plànol de l’arrossar amb les mides corresponents
  • Litres d’aigua que es desviaran del Riu Ebre i cost que tindrà aquesta acció.
  • Pressupost de la tanca (desglossant la part que et toca pagar a tu i la part que li toca pagar a la Generalitat)
  • Pressupost de la lona (desglossant la part que et toca pagar a tu i la part que li toca pagar a la Generalitat)


Havíem de fer un arrossar amb les mesures que volguessim i també havíem de fer un informe dient que quan valdria tancar, tapar i emplenar l’arrossar. Havíem de calcular quan ens costaria la tanca, la lona i emplenar l’arrossar tenint en compte que:
Cada metre de tanca té un cos de 30 euros
Cada metre quadrat de lona té un cost de 14 euros 
Per cada litre d’aigua que es desvia del riu Ebre, has de pagar 0,30 cèntims d’euro.

Cadascú va triar com ho volia fer, o sol o en grup. Cada grup tenia les seves mesures de l’arrossar. Un altre dia vam anar al pati a mesurar i a calcular. Teníem tot de material per poder fer servir si el necessitàvem. Vam treballar amb metres quadrats i amb els metres cúbics.

Un altre dia vam anar a l’aula de ciències a calcular un litre. Ara hem d’elaborar el nostre informe i continuarem treballant la capacitat i les unitats de mesura.

Aquí unes quantes fotografies!

Els mosquits

Quan vam anar a les colònies del Delta de l'Ebre, ens van dir que hi haurien molts mosquits. Per això ens haviem de portar antimosquits, crema solar i crema per aliviar les picades. Una companya de la classe és al·lèrgica als mosquits i es va portar de tot, fins i tot es va portar un endoll de mosquits (però no va funcionar molt).

Quan vam tornar a l’escola vam fer unes feines sobre els mosquits. La primera que vam fer va ser el següent: vam preguntar a les classes de 4t i de 5è a quants nens/nes li van picar un mosquit, a quants li van picar dos mosquits… Aleshores vam analitzar les dades i vam anotar allò que ens va semblar interessant.

La segona feina que vam fer va ser buscar una hipòtesi sobre perquè hi ha persones que els hi piquen més els mosquits que a unes altres. Aleshores vam haver de pensar la nostra variable i tornar a fer el recull de dades tenint en compte que volíem saber. No ens va anar massa bé perquè hi havia alguns nens que ja no ho recordaven.

La tercera feina va ser la nostra maqueta en funció de la hipòtesi que havia elaborat cada grup. Al final, vam descobrir que els mosquits piquen per la temperatura del cos i pel diòxid de carboni que desprèn la gent, entre d’altres.


Les assemblees

Últimament, a les assemblees estem parlant sobre temes importants que van passant durant la setmana. Per exemple, vam tenir un problema què vam anomenar PROU és PROU. Es tracta de què quan una persona diu PROU a una altra que li està molestant ha de parar. Entre tots vam decidir quina conseqüència havia de tenir si no ho feia. Vam decidir que si no para, aquest ha de fer-li un favor a l’altre quan ho necessiti. La mestra ens ha explicat què aquest tema és molt seriós, ja què és per aprendre a respectar als altre.

Vam parlar d’altres temes relacionats amb el PATI i sobre el MANTENIMENT de la CLASSE. També intentem recordar que està bé portar temes positius a l’assemblea i felicitar-nos quan cal.

Els espais

El dia 4 de novembre vam començar els espais que aquest any són diferents que els altres. Aquest any podem fer grups d’1 a 4 persones i pensem una proposta per fer als tallers que ens agradaria. Ha de ser una proposta que es pugui portar a la pràctica, per exemple: un anunci, un vídeo de papiroflexia o un robot. Molts primer han començat per l’espai de Què m’expliques? per escriure un guió. Hi ha molts espais més: robòtica per programar, un espai d’imatge i sons en anglès, matematiquem, l’espai de ciències, d’invents, art i creamúsica. Per portar un control, cadascú té una llibreta a on ho va apuntant tot.


La porta

Nosaltres com ja sabreu som la classe de la CRISI CLIMÀTICA, així que per fer la porta ens vam dividir en 6 grups. A cada grup hi havien 4 persones. Cada grup feia una cosa de la porta: un grup el dofí, un altre grup les lletres, un altre el mar contaminat, un altre el fons, un altre el mar sense estar contaminar i un altre el sol. Cadascú de nosaltres es va apuntar al grup que li venia més de gust, així que vam decidir nosaltres quina part de la porta volíem fer.

Com van fer cada part?

LLETRES: Les lletres les vam fer amb material reutilitzat com per exemple: brics, càpsules de cafè, palletes de plàstic… tot això ho vam enganxar a les lletres. Vam pensar diferents llocs on posar-les, però al final com que ens quedaven perfectes a la porta, les vam enganxar allà.

SOL: El sol el que vam fer va ser agafar un tros de paper bastant gran i vam fer un cercle. Vam pintar la meitat groga i l’altre meitat taronja. A la meitat taronja li vam posar purpurina vermella i a la meitat groga li vam posar purpurina daurada.

DOFÍ: El dofí primer el vam dibuixar i després el vam pintar. Un cop pintat vam decidir donar-li volum, així que el vam emplenar de cotó. Com que el cotó pintat no ens agradava com quedava, vam decidir folrar-lo amb paper de seda blau. Encara però, ens falta la cua!
FONS: Per fer el fons vam mesurar la porta i quan ja teníem les mesures  vam pintar una meitat gris “la part contaminada” i l’altre meitat blava “la part no contaminada”.

MAR NO CONTAMINAT: Vam pintar tot un full del color que crèiem que podia ser el color del mar no contaminat i després vam enganxar sorra i vam fer uns animals amb plastilina  i els vam enganxar. També vam enganxar alguna alga feta de paper.

MAR CONTAMINAT: Per fer el mar contaminat vam pintar el fons com crèiem que era el color del mar contaminat. Després vam enganxar sorra i alguns trossos de plàstic i animals morts.

Tot i que cada grup tenia assignada una part de la porta, ens vam haver de posar d’acord per a què les mides estiguessin correctes. Els grups del mar, van pactar les mesures de llarg i van anar a parlar amb el fons per veure l’amplada. El grup de les lletres va parlar amb el sol i el mar per saber si els hi cabien les lletres. El grup del sol va parlar amb el fons per saber l’amplada de la porta i amb el mar per saber la llargada. El grup del dofí va parlar amb el sol per saber quina amplada tindria....


Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

COLÒNIES TUIXENT 2024

1r dia Les Tallades (4t i 5è)

Tornem a tenir estació meteorològica a l'Arenal!