Al llarg del primer trimestre

 A 6è B, al llarg del primer trimestre, hem realitzat un munt d'activitats i un parell de sortides relacionades amb el projecte. 

 Ara us en fem cinc cèntims:

Comença el curs!

 El primer dia de classe, ens van estar explicant les mesures de seguretat i d'higiene respecte a la COVID-19. 

 Vam fer uns cartells de les normes a seguir. Cada grup en va fer un de diferent. Els temes eren:

  • Lavabos
  • Passadissos i escales
  • Mans 
  • Mascaretes
  • Els espais del pati
  • Símptomes
 Una altra novetat és que els de 6è dinarem a les classes. I una altra, és que aquest curs hem de portar una cantimplora per beure aigua.

 Al pati hem fet 8 espais. També utilitzem el parc de Remedios Baró (2 espais) i el de Joan Fuster (3 espais). A cada espai hi ha un grup bombolla, que és un grup-classe i no ens podem barrejar amb els altres grups.


 Repte geomètric

 Després ens van plantejar un repte geomètric. Vam fer quatre grups i cada un tenia un sobre amb quatre peces geomètriques del mateix color. Cada grup les tenia d'un color diferent. Amb aquestes quatre peces, havíem de construir un quadrat.

 Quan ja dúiem molta estona i no ens en sortíem, ens van donar una pista: si col·laborem entre tots els grups, potser ens en sortirem.

 Doncs aquesta era la solució! Necessitàvem una peça de cada color! Ens les vam intercanviar i ho vam aconseguir!!

  



Decoració de la classe

 La classe estava molt buida i trista i vam decidir posar-hi color i alegria. Vam fer:

  • Un mural amb els nostres objectius de trimestre.
  • Un mural amb fotos nostres de quan vam entrar a P3 i actuals.
  • Banderetes per penjar de paret a paret.
  • Al passadís, al davant de la classe un mural amb els nostres noms fets en perspectiva. 





   



L'espai que tenim al pati

 Ens han plantejat un repte:   "En quina zona del pati tenim més espai per a jugar de les que estan dins de l'escola?"

 Hem hagut de pensar què necessitàvem per resoldre'l. Quines dades necessitàvem saber, quins estris i què hauríem de fer amb les dades.

  Vam decidir que cada grup faria un espai i després ho posaríem en comú. Com que érem sis grups i hi ha 8 espais, vam acordar que els quarts de pista no els mesuraríem tots, només un de la banda del gimnàs i un altre de la banda de l'hort. Ens vam repartir els espais.

  Finalment, quan ja ho teníem clar podíem començar: 

  • Baixar al pati
  • Mesurar l'espai que ens havia tocat
  • Fer els càlculs
  Per resoldre el repte, calia saber l'àrea de cada espai. D'aquesta manera sabíem quin espai és més gran. I si els sumàvem tots, sabíem l'espai en total que tenim al pati per jugar. 

    




Projecte: L'ELECTRICITAT

 Després de diferents temes finalistes i d'algunes votacions, vam decidir treballar l'electricitat i les energies renovables. Com a nom de classe va sortir L'ELECTRICITAT.

 Va arribar el moment de pensar en la decoració de la porta. Cadascú va fer una proposta al seu grup de taula. D'aquí en van sortir 6. Finalment en vam triar una, la número 6.



  Un cop triat el model, va arribar l'hora de decorar la porta. Val a dir que ens va costar força, no per la dificultat... no sabem ben bé per què. Fins i tot vam decidir tornar a fer-la. Finalment, però, la donem per acabada, però no n'estem gaire convençuts del resultat.

 També vam elaborar el mapa d'idees per a treballar el tema escollit i el vam confeccionar per penjar al suro de la classe.



Delegats/des i assemblea

 Com cada any hem triat delegats de classe. Els escollits han sigut la Martina i el Biel. Enhorabona!

  Estan fent un bon treball a les assemblees. Les estem aprofitant molt per a resoldre alguns conflictes de grup, per a fer demandes i demanar algunes explicacions d'algun aspecte que no acabem d'entendre sobre el funcionament i/o organització de l'escola en general. 

  Estem molt contents i contentes de com estan funcionant. 

  De vegades també les utilitzem per  parlar sobre temes actuals de la societat.



Xarxes socials

 Va venir la Guàrdia Urbana a fer-nos una xerrada sobre les xarxes socials. Va ser molt interessant i ens van sorprendre algunes coses que no sabíem. 

 Ens van passar un vídeo on anaven dient coses a diferents nois i noies sobre la seva vida, però que no eren conscients d'haver-ho explicat a les xarxes. Això vol dir que anem posant coses sense adonar-nos-en que donen informació sobre coses que fem, gustos que tenim, etc.

 També ens van fer participar (a 4 o 5) en una activitat per saber en quin grau estàvem en perill o no en les xarxes. Feien preguntes i si la nostra resposta era sí, fèiem una passa cap al cartell del sí, i  si no al contrari, una passa cap al cartell del no. Al final, si acabàvem més a prop del sí, volia dir que estàvem en perill.

  Va ser una xerrada molt interessant!!



Castanyada

  Aquest curs hem celebrat, com cada any la Castanyada, però força diferent a causa de la covid-19. 

 De totes maneres, ens hem vestit de castanyers i castanyeres i hem acompanyat a la castanyera d'aquest curs, que és molt coneguda i estimada per nosaltres. Hem escoltat la història que ens ha explicat, hem menjat panellets i castanyes (cadascú el que havia portat, sense poder compartir) i hem ballat.

 A la tarda, hem representat teatralment els contes de por que ens havíem preparat. Han estat molt bé! Tothom  ha fet força bona feina!!   

 (Els vídeos de les representacions els tenen els i les alumnes al Classroom. Vam tenir problemes amb el so)


Racons matemàtics

 Estem realitzant una sessió de racons matemàtics a la setmana.

 Són unes activitats manipulatives, per millorar les mates i repassar conceptes que ja hem après.

 Tenim 6 racons:  
  • Dòmino i fraccions: Consisteix en ordenadar i comparar les diferents fraccions que hi ha a les fitxes del dòmino.
  • Jocs de daus: Consisteix en fer divisions amb els nombres que et surten als daus seguint uns criteris establerts. Un altre joc consisteix a formar un nombre decimal amb els que surten als daus, seguint també les normes donades.
  • Simetries: Consisteix en trobar l'eix de simetries en diferents figures a través d'un mirall. També cal construir diferents polígons ajuntant tres peces donades, però que es pugui dibuixar un eix de simetria.
  • Qui és l'intrús?: Aquesta activitat consisteix en trobar la figura o nombre que no pertany a la sèrie i explicar per què és l'intrús.
  • Pattern blocks i àngles: Es tracta de trobar l'angle de cada figura i la seva mesura amb ajuda de dos miralls.
  • Tangram i fraccions: Aquesta activitat consisteix en crear el teu propi tangram seguint les instruccions, en fer equivalències amb les diferents peces i en saber cadascuna, quina fracció del tangram representa.
 Quan tots i totes ja haguem fet tots els racons, canviarem les activitats.

 


Sortida al mNACTEC

 El 4 de novembre vam anar al Museu de la Ciència i Tècnica de Catalunya, a Terrassa.

 Vam realitzar un taller que es deia Projecte electricitat 3. Es tractava d'un taller manipulatiu on els nens i nenes experimentaven i entenien les propietats elèctriques i magnètiques de diferents materials a través d'objectes propers. 

Treballàvem l'electricitat estàtica amb diferents materials. El més divertit va ser el generador Van der Graff, que en tocar-lo, els pèls se'ns posaven de punta (encara que no vam poder-ho observar gaire bé). També descobrirem que nosaltres tenim electricitat i la podem transmetre.

 Un altre aspecte que vam treballar va ser les característiques dels materials en relació amb l'electricitat i el magnetisme.

 Finalment ens van explicar com arriba l'electricitat a les nostres cases, a l'escola, a les fàbriques.... Ens van parlar de l'alta tensió i a la gàbia de Faraday ens van fer diferents demostracions.



                                                                    Vídeos



Presa de La Baells

 El 30 de novembre vam anar a la presa de La Baells, al municipi de Crecs i a la comarca del Berguedà. L'objectiu d'aquesta sortida era aprendre coses de l'energia hidroelèctrica que és una energia renovable.

 En arribar i després d'esmorzar, vam fer dos grups per poder fer millor la visita a la presa. Mentre un grup feia la visita per la corona de la presa que és la primera galeria i està oberta, l'altre grup baixava fins a la segona galeria.

 A la corona, ens van explicar molta part de la història de la presa i de l'embassament de La Baells amb uns plafons que hi ha penjats a les parets.
 També des d'allà, vam veure la central hidroelèctrica, però no es pot visitar. Ens van explicar a partir de quin any es va començar a utilitzar la presa per aprofitar la força de l'aigua i convertir-la en energia elèctrica i més o menys com es transforma.
 Un aspecte negatiu de construir preses i embassaments, és que hi ha pobles que queden inundats. En aquest embassament se'n van inundar tres: Miralles, La Baells i Sant Salvador de la Vedella. En van construir un de nou per a tota la gent que és Sant Jordi de Cercs. 
 Un altre aspecte negatiu és que hi havia una línia ferroviària que va quedar tallada.
 Els aspectes positius són diversos: acumulació d'aigua, control de les riuades, afavorir el reg a les zones agrícoles, abastir d'aigua la ciutat de Barcelona...

 A la segona galeria i després de baixar 120 graons que després vam haver de pujar, ens van explicar diferents sistemes de seguretat que té la presa i com es va construir.
 També ens van dir que estàvem per sota del nivell de l'aigua de l'embassament, cosa que ens va neguitejar una miqueta. Però la veritat és que té un sistema de seguretat molt eficient!

 Després vam anar a dinar i a jugar una estona.
   
 Ens va fer un dia preciós! I després de tant temps sense poder sortir de Barcelona, ens va semblar genial i en vam gaudir força!


  Rius i embassaments

 Lligat amb aquesta sortida, hem fet un treball en parelles. El tema ha sigut: "ELS RIUS I EMBASSAMENTS DE CATALUNYA".

 Fent aquest treball hem après quins són els rius més importants de Catalunya, en quins hi han construït embassaments, on estan situats aquests rius, si són afluents d'un altre riu...

 Hem hagut de saber destriar la informació que trobàvem i també preparar-nos l'explicació.



Amic invisible i Tió

  Vam construir un joc matemàtic que es diu "Súper sis". Va bé per treballar l'estratègia, la probabilitat...
   El vam fer amb una capsa de formatgets que havíem de folrar amb trossos de paper de seda i vernís. També necessitàvem xapes, mongetes i un dau.
   També vam haver d'escriure les instruccions del joc. Va ser tot un bon treball de llengua, ja que calia veure i escoltar un vídeo en castellà, entendre-ho i escriure-ho en català!!


 L'últim dia del trimestre ens vam trobar un paquet a la classe que era dels nostres amics/gues invisibles. Un cop obert, ens vam trobar unes espelmes fetes per ells/elles i cadascuna duia un dels nostres noms. Després vam endevinar quin grup ens les havia fet a través d'unes pistes, però va ser molt fàcil.


 Al cap d'una estona, en el gimnàs, vam fer cagar el Tió.



 













             




 























                                                                                                                       





  


Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

COLÒNIES TUIXENT 2024

1r dia Les Tallades (4t i 5è)

Tornem a tenir estació meteorològica a l'Arenal!