SETMANA DE LA CIÈNCIA GRANS

💭SETMANA DE LA CIÈNCIA A CICLE DE GRANS💭

Les i els alumnes de cicle de grans ens hem endinsat en la setmana de la ciència per descobrir QUANTA CIÈNCIA HI HA AL PATI?, a través de 3 experiments.👀

Ens hem posat les ulleres 😎de científics i científiques tot posant en pràctica el mètode científic. Ens hem plantejat preguntes investigables, hem elaborat les nostres hipòtesis, les hem dut a terme per poder verificar-les✅o refusar-lesi finalment hem extret les nostres conclusions. 📝 

Al llarg de tot el procés hem tingut l'oportunitat de poder gaudir del treball en grup amb alumnes de 4t, 5è i 6è tot fent comunitat entre nosaltres. Ha sigut tota una experiència que volem compartir amb vosaltres!😉

A continuació us explicarem els 3 tallers que hem fet al llarg de la setmana. SOM-HI💫

DILLUNS 20: ENGEGUEM LA SETMNA DE LA CIÈNCIA!

El dilluns vam descobrir quin seria el tema de la setmana de la ciència: QUANTA CIÈNCIA AL PATI!.

Primer vam reflexionar sobre què és la ciència i per a què serveix. Després vam conèixer els diferents tipus de ciència per veure quina podríem trobar al nostre pati de l'escola. 

Amb el suport del plànol del pati vam pensar quin tipus de ciència trobem amagada al pati i entre tots vam pensar diferents preguntes investigables: Hi ha minerals al sorral?, Per què només creixen plantes a l'hort?, De quin material estan fetes les porteries?... 

Per descobrir amb quin grup de treballar faríem els tallers vam fer una dinàmica on havíem de descobrir diferents científics i científiques i quines van ser les seves aportacions a la ciència. Només teníem una peça d'un puzle que desxifrava el nom del científic/a, el seu rostre i la seva biografia. Després vam cercar les seves aportacions a la ciència per elaborar un mural amb tota la informació.  🔎📝 

A la tarda vam baixar al pati per fer una nova dinàmica i així poder conèixer a la resta dels alumnes de 4t, 5è i 6è amb els quals compartiríem moments al llarg de tota la setmana. Cada grup tenia el nom d'una zona del pati: grades, porteries, rocòdrom, chill out, sorral i barca. Per descobrir amb quins companys/es formaríem el grup havíem d'encaixar correctament les peces d'una imatge que corresponia amb alguna d'aquestes zones. Un cop ho teníem en aquella zona del pati ens esperaven diferents enigmes relacionats amb la ciència que havíem de solucionar tots plegats! Eren molt interessants! 💬😀

TALLER 1: COM PODEM ACONSEGUIR QUE UN AVIÓ VOLI MÉS LLUNY?✈ 

Amb aquest experiment vam analitzar diferents variables que intervenen en el vol del nostre avió de paper i, per tant en la seva distància recorreguda. La nostra missió era trobar el prototip d'avió que aconseguís recórrer més metres de distància.📏📍

Per fer-ho vam analitzar 3 variables: pes, centre de gravetat i inclinació de llançament. Per fer-ho havíem de fer 3 llançaments i calcular-ne la mitjana per poder aconseguir un càlcul aproximat. Per cada variable vam de descartar el prototip que recorria menys distància per apropar-nos al prototip guanyador. 

Vam representar en un gràfic de barres els resultats obtinguts amb cada variable analitzada per plasmar les nostres dades al llarg de tot el procés de manera més visual. 📝📊

Vam posar en comú entre tots els grups els resultats obtinguts per poder elaborar unes conclusions que donessin resposta a la pregunta del nostre experiment: COM PODEM ACONSEGUIR QUE UN AVIÓ VOLI MÉS LLUNY? Entre tots/es vam observar que la distància que un avió pot recórrer pot ser diferent, ja que influeixen diferents variables. Tot i que nosaltres només n'havíem analitzat tres, vam observar que la força, la forma i les condicions ambientals també són variables que poden interferir en el vol i la seva distància.💭💡

TALLER 1:COM ÉS QUE HI HA COSSOS QUE ARRIBEN MÉS LLUNY QUE ALTRES?💥

En aquest taller vam construir una catapulta seguint un text instructiu. Després ens vam plantejar quines variables podien influir en el fet que un cos arribi més lluny. Entre tots/es vam decidir que analitzaríem dues variables: pes i forma dels cossos que llançaríem. 

Per cada variable havíem de pensar una pregunta, plantejar la nostra hipòtesi i després analitzar els resultats per poder verificar o refusar la nostra hipòtesi. 


Finalment, vam posar en comú les nostres conclusions sobre el taller on vam observar que igual que amb el primer experiment de l'avió, hi ha diferents variables que també poden influir en el llançament d'un cos i que aquest arribi més lluny. El que vam observar és que els cossos que pesen més recorrien més distància, tot i que la força era una variable important que no podíem mesurar i que també depenia de la distància recorreguda. 



TALLER 2: COM PODEM APROFITAR LA LLUM PER CAPTURAR IMATGES?

Després de fer les nostres càbales i alguns que hem recordat que ho vam treballar una mica, hem elaborat les nostres hipòtesis. Ens ha anat molt bé tenir a la vista tot el material que podíem utilitzar i quin seria el suport on intentaríem capturar imatges. Ha estat força enriquidor el fet que alguns/es alumnes recordessin alguna cosa, ja que s'ha pogut establir una mica més de debat o conversa entre ells.

Quan ja hem posat en comú les nostres hipòtesis i fer-nos preguntes sobre aquestes, ens hem posat a preparar la pràctica. Hem descobert que treballaríem un mètode que es diu CIANOTÍPIA, que es va descobrir i inventar fa molts anys i que aprofita la llum del sol per a capturar imatges. Per una altra banda, també hem descobert que necessitàvem un líquid sensibilitzador que ens ajudaria a capturar les imatges.

Un cop fetes aquestes descobertes ens hem posat a preparar un tros de roba i una pedra amb el líquid sensibilitzador. Quan ja ho hem fet, hem posat a sobre els objectes que volíem capturar i ho hem exposat al sol durant unes quatre hores aproximadament. Per una altra banda, hem utilitzat un paper fotogràfic que és fotosensible per fer una altra producció.

El darrer pas ha estat passar per aigua els tres suports, paper fotogràfic, pedra i tela i sorprendre'ns amb el resultat. Amb el paper i la roba ha anat perfecte. Amb la pedra ha costat una mica, encara que un cop ben seca, hem pogut observar que el resultat era millor.

 

                



TALLER 3: COM AFECTA EL SOROLL A LA NOSTRA SALUT?

Comencem el taller sobre contaminació acústica fent hipòtesis sobre el tema en concret.

Proposem als grups fer mesures amb els sonòmetres al pati i a diferents llocs del barri., per poder comprovar les hipòtesis sobre el plànol del barri que han fet abans.

Sortim a fer mesures i, a la tornada a l'escola, comparem el plànol original proposat per l'ajuntament amb la seva proposta i les seves mesures. A partir d'aquí es proposen quatre grups d'experts:

- GRUP 1: FAN UNA MAQUETA SOBRE COM ENTRA EL SOROLL A L'OÏDA.

- GRUP 2: ES PROPOSA ELABORAR CARTELLS PER CONCIENCIAR A L'ESCOLA SOBRE EL SOROLL QUE PROVOQUEM.

- GRUP 3: EXTREUEN INFORMACIÓ SOBRE UNA NOTÍCIA QUE PARLA DEL NIVELL DE SOROLL I LES QUEIXES DELS VEINS ALS VOLTANTS DE LES ESCOLES.

- GRUP 4: ES PLANTEJA FER UN GRÀFIC AMB ELS DECIBELS RECOLLITS COMPARANT-LOS AMB ELS NIVELLS DE SALUT QUE PROPOSA L'OMS.




Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

COLÒNIES TUIXENT 2024

1r dia Les Tallades (4t i 5è)

Tornem a tenir estació meteorològica a l'Arenal!