5è B: PODEM CONSTRUIR UNA MÀ AMB LEGO?
COM PODEM MILLORAR LA INCLUSIÓ A TRAVÉS DE LA TECNOLOGIA?
Ho hem fet des d’una mirada global, entenent el cos humà com una màquina complexa, capaç de captar informació, processar-la i donar-hi resposta a través del moviment, gràcies a la coordinació dels diferents òrgans i sistemes.
Un cop hem entès com es mou el nostre cos, se’ns ha plantejat una nova pregunta connectora, que ens convida a continuar investigant per avançar cap a una societat més inclusiva i accessible per a tothom:
🤖 Com podem millorar la inclusió a través de la tecnologia?
De ben petit, en David va patir situacions d’assetjament i els LEGO es van convertir en el seu refugi, però també en la seva eina per somiar i crear. Jugant, va imaginar que potser podia construir allò que li faltava: un braç.
Amb només disset anys, va aconseguir fer realitat aquest somni i va construir la seva primera pròtesi funcional amb peces de LEGO. Aquest invent no només el va ajudar a ell, sinó que el va portar a guanyar un Rècord Guinness i a convertir-se en un referent mundial de superació, creativitat i inclusió, demostrant que la ciència i la tecnologia poden transformar vides.
Després de conèixer aquesta història de superació, a la classe ens hem plantejat el següent repte:
💡PODEM CONSTRUIR UNA MÀ ROBÒTICA AMB LEGO?
Fase d’exploració
Ens hem fet moltes preguntes que ens han ajudat a activar els nostres coneixements previs i a començar a imaginar possibles solucions per aconseguir construir una mà robòtica capaç de moure’s com les nostres mans, tot posant en pràctica els aprenentatges que hem anat adquirint sobre el funcionament del cos humà:
- Quins moviments podem fer amb la mà?
- Quina és la funció dels músculs de les nostres mans?
- Quines coses no podríem fer sense les mans?
- Com podem crear una mà artificial funcional?
- Quin material utilitzaríem?
Una vegada ja sabíem quines eres les nostres funcions i què havíem de fer, ens hem posat en marxa! Amb els kits LEGO Spike Prime, hem construït una mà robòtica funcional, pensada per agafar i moure objectes. Ha estat una estona de molta concentració i paciència, ja que hem hagut d'anar pas a pas, fixant-nos molt bé en totes les peces i parant molta atenció a les indicacions que havíem de seguir!
Un cop muntada, hem passat a la programació per blocs utilitzant l’aplicació LEGO. Hem començat amb seqüències bàsiques i hem anat afegint millores per fer el prototip més eficient i adaptat.
💡 Posem a prova el nostre disseny: reptes amb la nostra mà robòtica!
Amb la mà robòtica construïda i programada, ens hem enfrontat a diversos reptes col·laboratius per posar a prova tant la seva funcionalitat com el nostre treball en equip:
- Repte 1: Moure 6 maons en 2 minuts, un a un, del punt A al punt B.
- Repte 2: Apilar tots els maons en 3 minuts. Si la torre cau, cal tornar-la a construir!
- Repte 3: Treball cooperatiu entre equips. Un equip entrega el maó i l’altre l’ha de recollir
Aquesta activitat hem pogut aprendre fent a través dels aprenentatges STEAM, tot resolent problemes de la vida real i desenvolupant el pensament crític. A més, hem gaudit d'un gran matí on tots i totes hem treballat en equip per aconseguir un objectiu comú.
Ha estat una experiència molt enriquidora! Us deixem les fotos de la jornada, esperem que us agradin tant com a nosaltres!
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada