SETMANA DE LA CIÈNCIA 25-26 (GRANS)

    🌱SETMANA DE LA CIÈNCIA A GRANS!🌱

Aquest any, la Setmana de la Ciència ha estat dedicada a repensar i reinventar un dels espais més importants i estimats de la nostra escola: EL PATI 🌿. Sota el lema “Transformem el nostre pati: nous espais, noves mirades!”, hem volgut endinsar-nos en com la ciència, la creativitat i la participació poden ajudar-nos a imaginar un pati més acollidor, més sostenible i ple de possibilitats.


El motiu d’aquesta elecció no és casual: hem estat guanyadors dels pressupostos participatius. Aquest èxit ens ofereix una oportunitat única per somiar, dissenyar i començar a construir un pati que responga a les necessitats i desitjos de tota la comunitat educativa.


Al llarg de la setmana, hem treballat tres grans preguntes a través de tres tallers que ens han permés observar el pati amb uns ulls nous:

  • Què necessitem per dissenyar espais de calma on tothom se senti a gust? 🧘‍♀️🧘‍♂️
  • Com podem transformar el pati en un lloc per fer ciència? 🧪
  • Com podem transformar el pati per ajudar a reduir els efectes del canvi climàtic? 🌱
Aquesta Setmana de la Ciència no sols ha estat una invitació a investigar i experimentar, sinó també a imaginar el futur del nostre pati i a valorar-lo com un espai viu, educatiu i transformador. Per això, volem compartir amb vosaltres un tastet de tot allò que hem descobert i creat conjuntament.

  • ACTIVITATS D'ACTIVACIÓ 

Comencem la Setmana de la Ciència amb un CERCLE DE PARAULA on compartim què és allò que més ens agrada del nostre centre i, sobretot, del PATI 🌿. Parlem de com ens relacionem, de les emocions que hi sentim i de totes les coses que hi fem: córrer, descansar, imaginar, observar… Aquest primer moment de conversa ens ajuda a mirar el pati amb uns altres ulls i a entendre que és molt més que un espai de joc.


A continuació, ens situem davant del repte científic: investigar com és el nostre pati per poder-lo millorar. Comencem amb una pluja d’idees sobre què fa que un espai siga agradable o desagradable: ombra, tranquil·litat, seguretat, natura… Tot seguit anem al pati i fem una DIAGNOSI 🔍. Amb un plànol, gomets verds i vermells i llapis, observem cada racó: la pista, les zones de joc, l’ombra, el sorral, el jardí… Ens adonem que hi ha espais amb molt de potencial i d’altres que necessiten una mica d’atenció. 


Tornem a l’aula i, a partir del mapa, fem la rutina de pensament 
Veig – Penso – Em pregunto” 💭. Aquesta reflexió ens ajuda a interpretar el que hem vist i a plantejar idees per al pati del futur. Finalment, recollim totes les observacions i elaboracions per deixar constància de la nostra diagnosi inicial.

A la tarda, seguim investigant els nostres desitjos com a grup. Cada equip rep una baralla de cartes d’usos del pati (moviment, calma, imaginació i natura). Les llegim, les comentem i seleccionem les activitats que ens agradaria poder fer més sovint. Ens fem preguntes, argumentem, consensuem… i acabem triant les vuit cartes més representatives. 

Després, fem un recompte col·lectiu i el convertim en un gràfic de barres per veure quines necessitats i preferències tenim com a grup. Això ens dóna pistes molt clares sobre el pati que volem construir. 


Finalment, vam conèixer els nostres GRUPS DE TREBALL amb els quals realitzaríem els diferents tallers durant tota la setmana. Cadascú tenia una peça de puzle i la seva missió era trobar la resta de peces per confegir el puzle final. Una vegada teníem la imatge completa, havíem d'esbrinar quina part del pati érem: ROCÓDROM, HORT, SORRAL, CHILL-OUT, GRADES i PORTERIA. 


EIX 1 COM PODEM REPENSAR EL PATI SEGONS ALLÒ QUE ENS AGRADA FER?: Què necessitem per dissenyar espais de calma on tothom se senti a gust? 

Durant aquest taller, els infants del cicle de grans ens hem endinsat en una proposta científica per entendre què necessita realment un espai de calma i com podem transformar el nostre pati en un lloc més agradable, sostenible i pensat per al benestar de tothom.

A partir del mètode científic, hem investigat quins elements afavoreixen la tranquil·litat i la calma, i com podem aplicar-los al nostre pati.

ACTIVITAT 1: Investiguem: què ens aporta calma?

Hem començat plantejant el problema del taller: “No hi ha prou zones de calma adequades al pati.”

Des d’aquí, hem iniciat unes activitats d'exploració i recerca per veure quins són els elements que necessitariem per poder tenir bons espais de calma a l'Arenal.

🌿 NATURA : Els espais amb més natura ens fan sentir més calma i benestar?

A partir d'aquesta pregunta, hem plantejat les nostres hipòtesis i hem dut a terme una activitat per recollir dades i analitzar-les científicament. Cada grup ha treballat amb un conjunt de 6 imatges: 3 d’espais més urbans i 3 de patis naturalitzats. Les hem ordenat de la que ens transmetia més calma a la que menys.

Un cop feta la classificació, hem recollit tots els resultats i els hem representat en gràfics de barres per comparar les preferències dels diferents grups. Això ens ha permès observar patrons comuns i compartir-los amb tota la classe.

D’aquesta manera, hem pogut analitzar si, en general, la natura ens aporta més benestar que els espais urbans i extreure conclusions basades en les dades reals d’una mostra d’infants: el nostre propi grup.

🔇 SOROLL: On em sento millor per descansar i llegir?

Abans de començar l’activitat, hem tornat a plantejar les nostres hipòtesis per preveure quin ambient ens ajudaria més a mantenir la concentració.

Per comprovar-ho, hem realitzat un joc de comprensió lectora dividit en dues parts. Primer, hem resolt la tasca en silenci absolut, i després l’hem repetida mentre a l’aula generàvem distraccions sonores per simular un ambient amb mooolt de soroll!

Un cop recollits els resultats, hem comparat els encerts de cada situació i hem analitzat les diferències. També hem registrat les nostres sensacions de calma davant aquesta activitat. Aquest procés ens ha permès observar com el soroll pot influir en la nostra capacitat de concentració i en la sensació de calma, i extreure conclusions basades en les dades obtingudes pel propi grup.

🌞 COMODITAT I TEMPERATURA

Després d’aquests experiments, hem continuat ampliant la nostra mirada científica analitzant una notícia que parlava sobre la importància de la comoditat i la temperatura en els espais pensats per al descans.

La lectura ens ha permès comprendre que la postura corporal influeix directament en l’estat mental. Segons diversos estudis, seure còmodament disminueix la tensió muscular i afavoreix una sensació de seguretat i relaxació. Per això, un bon espai de calma ha d’incorporar:

  • seients amb respatller,

  • coixins, catifes o bancs ergonòmics,

  • llocs on recolzar l’esquena o estirar-se.

Sense comoditat, el cos manté un nivell d’alerta constant que dificulta assolir la calma.

També hem descobert que la temperatura és un factor clau que sovint passa desapercebut. Molts materials habituals del pati, com el cautxú, el metall o el formigó, poden escalfar-se molt i generar incomoditat. La ciència assenyala que els espais frescos, ventilats i amb ombra redueixen la càrrega tèrmica del cos i afavoreixen el descans.

Segons la notícia, un espai de calma hauria de comptar amb:

  • ombra natural (arbres) o estructures que protegeixin del sol,

  • materials que no acumulen calor, com la fusta,

  • zones obertes o ventilades on circuli l’aire,

  • colors clars per mantenir una sensació de frescor.

I així ha estat com, després d'aquestes primeres activitats hem entès que perquè un pati escolar disposi d’espais de calma funcionals i saludables, necessita natura, tranquil·litat, comoditat i una temperatura agradable. Aquests elements no només milloren el benestar emocional, sinó que també afavoreixen la regulació, la convivència i la qualitat de vida a l’escola.

ACTIVITAT 2: Què tenim i què ens falta al nostre pati?

Un cop analitzats tots els factors, hem analitzat el nostre pati amb una mirada científica per observar què ja tenim i què ens falta.

Hem elaborat un mapa del pati utilitzant formes i colors per representar cada element estudiat:

  • Triangles verds o vermells per indicar soroll o silenci,

  • Cercles verds o vermells per indicar presència o absència de natura,

  • Quadrats verds o vermells per marcar zones més fredes o més càlides,

  • Rombes verds o vermells per representar la comoditat.

Aquest mapa ens ha permès tenir una visió molt clara dels punts febles i dels punts forts del pati per poder després presentar les nostres propostes pel futur pati de l'Arenal. 

ACTIVITAT 3: Construïm un esbós d’un espai de calma!

Amb totes les dades recollides, hem iniciat el repte final del taller: dissenyar un esborrany d’una zona de calma ideal per al nostre pati.

En grups, hem combinat:

  • ombra natural o artificial,

  • plantes i elements verds,

  • espais còmodes per seure o estirar-se...

Cada equip ha tingut estils diferents, però totes les idees compartien el mateix objectiu: construir un espai on tothom pugui trobar tranquil·litat i benestar.

Conclusions del taller

Durant aquest taller hem pogut comprendre, a través de l’experimentació i l’observació, què fa que un espai sigui realment calm i confortable. Hem treballat com ho fan els científics: fent hipòtesis, experimentant, analitzant dades i dissenyant solucions reals.

Ara sabem què ha de tenir un bon espai de calma, i estem un pas més a prop de transformar el nostre pati en un lloc més sostenible, verd i acollidor.

I vosaltres…
com us imagineu el vostre racó ideal per descansar al pati de l'Arenal?



EIX 2 COM PODEM TRANFORMAR EL PATI EN UN ESPAI PER SENTIR, EXPLORAR I RELACIONAR-NOS AMB ELS ALTRES?: Com podem transformar el pati en un lloc per fer ciència?

Aprofitant la il·lusió d’haver guanyat els pressupostos participatius , ens endinsem en un taller molt especial: descobrir com podem transformar el pati de l’escola en un espai per fer ciència de veritat 🧪🌿. El pati, que sovint associem només al joc i a l’esbarjo, amaga un munt d’oportunitats per observar , investigar 🔬 i experimentar amb el nostre entorn més immediat.

Per començar, compartim idees sobre on fem ciència habitualment i si el pati pot ser també un laboratori viu . Aquesta primera conversa ens ajuda a entendre que la ciència no passa només als llibres o al laboratori: la ciència també POT PASSAR AL PATI, si sabem com mirar-lo i què estudiar-hi 🔍.

A partir d’aquí, ens convertim en petits científics del nostre entorn, explorem el pati per fer una diagnosi, detectem espais amb POTENCIAL , identifiquem DIFICULTATS  i proposem MILLORES reals que poden formar part del futur projecte de transformació 🛠️.


Després de la diagnosi del pati, ens reunim per compartir tot el que hem observatExpliquem de manera clara quins espais veiem adequats per fer ciència  i quins presenten dificultats. A la pissarra anotem les idees principals: zones tranquil·les 🌿, llocs amb llum ☀️, espais massa sorollosos 🔊…

Entre totes i tots identifiquem coincidències i diferències, i això ens ajuda a veure quins racons del pati tenen més potencial i quins necessiten alguna millora. Aquesta posada en comú ens serveix per unir les mirades del grup i per començar a imaginar un pati pensat també per investigar i descobrir 🧪🌱

Continuem el taller compartint tot el que hem observat del pati. Després, cada grup rep una estació científica assignada: hi ha estacions d’observació de la natura, punts de mesura meteorològica, racons per fer experiments o espais per registrar dades.

Un cop tenim la nostra estació, comencem a preparar l’esborrany de la maqueta. Pensem on la situarem, què necessita per funcionar i com pot ajudar els futurs alumnes a fer ciència al pati. Amb les preguntes guia, organitzem les idees i fem un primer dibuix que recull totes les decisions .

Després, comencem a construir la maqueta. Utilitzem materials reutilitzats —cartró, taps, caixes, fulles…— i cada grup dóna forma a la seua estació científica. Treballem per fer-la clara, funcional i accessible, imaginant com serà utilitzar-la cada dia. El resultat és un conjunt de maquetes que mostra un pati ple de possibilitats, pensat per descobrir, experimentar i aprendre a l’aire lliure.


EIX 3 COM ÉS FÍSICAMENT EL NOSTRE PATI I COM POT SER MÉS SOTENIBLE?: Com podem transformar el pati per ajudar a reduir els efectes del canvi climàtic? 


A la setmana de la ciència hem tingut la oportunitat de poder repensar el nostre pati i en el cas de l'eix 3 hem pogut investigar com podem transformar el pati de l’escola perquè sigui més sostenible i ens ajudi a combatre els efectes del canvi climàtic. I ho hem fet a través d’un taller vivencial, manipulatiu i ple de descobertes que ens ha ajudat a entendre què passa al nostre planeta… i què podem fer nosaltres per millorar-ho

ACTIVITAT 1: Experimentem per entendre l’efecte hivernacle

Vam començar el taller plantejant-nos una pregunta clau:
  • Com pot influir la presència de gasos a l’atmosfera en la temperatura de la Terra?
Per respondre-la, vam realitzar un experiment molt visual i sorprenent. Vam preparar dos pots que simulaven el nostre planeta Terra:
En un, només hi havia aire  i en l’altre, vam provocar l’alliberament de gasos a través de la reacció entre vinagre i bicarbonat.
Després vam exposar els dos pots a l'escalfor i vam anar mesurant la temperatura. La sorpresa  va arribar quan vam comprovar que el pot amb gasos s’escalfava més que l’altre.



A partir d’aquesta observació, vam reflexionar sobre el que passa realment al nostre planeta:
Quan a l’atmosfera hi ha massa gasos contaminants, com el CO₂, aquests formen una mena de “manta invisible” que reté la calor del sol. Aquest fenomen, anomenat efecte hivernacle, és natural i necessari, però quan es veu augmentat per la contaminació, provoca un escalfament excessiu de la Terra, amb conseqüències com onades de calor, desgel o sequera.

ACTIVITAT 2: Descobrim els refugis climàtics del nostre barri


Un cop entès l’impacte del canvi climàtic, ens vam preguntar:
  • Què podem fer com a escola per combatre aquests efectes?
La primera pista la vam trobar explorant els refugis climàtics del nostre entorn. Ens vam endinsar en la lectura de notícies reals sobre refugis climàtics de Barcelona i, especialment, del barri del Poblenou.

A través d’aquesta descoberta i de l’anàlisi de la informació, vam extreure les característiques principals que hauria de tenir un refugi climàtic:

Quines característiques ha de tenir un refugi climàtic?
      • Una temperatura fresca i estable durant les hores de més calor.
      • Espais d’ombra naturals o artificial.
      • Vegetació que refresqui, doni ombra i millori la qualitat de l’aire.
      • Zones tranquil·les on poder descansar.
      • Accés lliure i segur per a tothom.
      • Bona ventilació i materials que no retinguin massa calor.
      • Aigua o punts d'hidratació. 

ACTIVITAT 3: Pot el pati de l’escola convertir-se en un refugi climàtic?

Amb tota la informació recollida, arribava la gran pregunta final:
  • Pot el pati de l’escola convertir-se en un refugi climàtic?
Per donar-hi resposta, vam baixar al pati amb una rúbrica d’anàlisi que ens va permetre observar-lo amb uns altres ulls.
I, a partir de totes aquestes observacions, van néixer propostes de millora engrescadores i creatives: més arbres, zones verdes, espais tranquils, jocs d’aigua, estructures d’ombra, bancs frescos, racons naturals…


Finalment, per donar forma a totes aquestes idees, vam construir maquetes amb tots els elements que transformarien el nostre pati en un autèntic refugi climàtic escolar. Un treball cooperatiu, creatiu i ple d’il·lusió que ens acosta un pas més a un pati més saludable, sostenible i respectuós amb el planeta.

Aquest taller ens ha ensenyat que tothom pot aportar solucions davant el canvi climàtic, fins i tot des de la nostra escola. El pati pot convertir-se en un espai que ens protegeixi de la calor, que millori la convivència i que ajudi el medi ambient.

Aquesta és només la primera passa… i estem preparats i preparades per seguir transformant el nostre entorn per fer del nostre pati un refugi climàtic que cuida la vida i el planeta.


👇SI VOLEU VIURE LA SETAMNA DE LA CIÈNCIA AMB NOSALTRES,
FEU CLICK A L'ENLLAÇ AMB LES FOTOS DE CADA TALLER👇

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

ÚLTIMES COLÒNIES A L'ARENAL (TUIXENT)

4t i 5è: 1r dia a LES TALLADES

Tornem a tenir estació meteorològica a l'Arenal!