4t i 5è Com podem cuidar el paisatge d'avui perquè continuï existint demà?

💧🌳🌿 Com podem cuidar el paisatge d'avui 

perquè continuï existint demà?🌳🌿 💧

Aquestes setmanes a 4t i 5è hem viscut una experiència d’aprenentatge molt especial, connectada amb les colònies a Vilanova de Sau i amb la història amagada sota les aigües de l’embassament: el poble desaparegut de Sant Romà de Sau.

1. Activitat de descoberta: La carta de la Marga i en Miguel📩

La nostra aventura va començar amb una gran sorpresa: vam rebre una carta de la Marga i en Miguel, dos antics veïns de Sant Romà de Sau. A la seva carta ens explicaven com era viure a Sant Romà de Sau, ens explicaven curiositats del poble i que els agradava fer. Però a la carta també apareix un fet que va fer que tot canvies, ja que un dia van rebre un missatge on tothom va haver de marxar de Sant Roma de Sau i iniciar una nova vida en un altre lloc. Al final la Marga i en Miguel enyoren les seves terres i com saben que anirem de colònies ens llencen un repte: observar molt bé com és el paisatge, el bosc, el riu... 👀🌲🌱🌿🐾💦

Amb aquesta carta la curiositat va esclatar a l’aula: 💭què devia haver passat en aquell indret? Què hi trobarem avui si hi anem?💭

2. Què necessitem per viure en un lloc?🏠

Després ens vam posar a la pell d’aquests personatges i vam reflexionar a partir de la pregunta: Què necessitem per viure en un lloc? Ens vam imaginar que, de sobte, el Poblenou desapareixia i que nosaltres també havíem de fer les maletes. A partir de les següents preguntes: Què ens faria més pena deixar enrere? Quins 5 objectes ens emportaríem? Com voldríem que fos el nostre nou poble?, ens van permetre reflexionar i compartir amb els companys/es diferents punts de vista i emocions.  Van sortir idees molt emotives i personals que ens van ajudar a entendre millor la situació de la Marga i en Miguel.


3. Com era abans i actualment Sant Romà de Sau?🌲

Amb tota aquesta informació, vam començar a construir les nostres hipòtesis: Com era Sant Romà de Sau abans? I com serà avui dia? Amb la informació de la Marga i en Miguel vam poder fer-nos una idea de com era: un poble rodejat de muntanyes amb boscos, amb prats verds, a la vora del riu Ter on hi havia també una església que es veia des de qualsevol lloc del poble i també on la gent es dedicava a l'agricultura i la ramaderia. Vam representar les nostres hipòtesis a partir de dibuixos i després vam compartir entre tots com ens imaginàvem actualment Sant Romà de Sau i què li va passar perquè la gent hagués de marxar per algun motiu. Van sorgir diferents idees: construcció de fàbriques, incendis, inundacions, cases en mal estat... 


Per corroborar aquestes hipòtesis vam veure un
vídeo amb testimonis reals de persones que havien viscut al poble i que ens van revelar el secret: Sant Romà de Sau va desaparèixer perquè s’hi va construir una gran presa que va donar lloc a l’embassament de Sau.

A partir d’aquest descobriment, la conversa a classe es va omplir de preguntes i coneixements previs: per a què serveix un embassament? Com funciona? Quins avantatges i inconvenients té? La curiositat va ser tan gran que vam decidir convertir-ho en un repte científic i ens vam plantejar una nova pregunta d’investigació: Com es crea un embassament?

4. Com es crea un embassament?💧

Així va començar la nostra exploració d’aquest fenomen natural i humà que ha marcat la història de Sau.

A partir del mètode científic vam començar aquest experiment amb l'objectiu de veure les característiques i el funcionament d'un embassament i donar resposta a la pregunta: Com es crea un embassament? 

A partir d’aquí, cada grup va pensar i escriure les seves hipòtesis. Alguns deien que només calia construir una paret molt alta per aturar l’aigua; d’altres pensaven que l’aigua passava per sota o que calien tubs secrets per controlar-ne la sortida.

Després va arribar el moment més emocionant: l’experiment! Amb safates de plàstic, diferents tipus de peces per fer construccions, tubs, plastelina, gots i safates més petites, vam construir el nostre propi model d’embassament a l’aula. Vam crear un riu amb pendent, vam aixecar una “presa” amb plastilina i peces, i vam poder comprovar les nostres hipòtesis

Vam observar atentament què passava:

  • Com l’aigua del riu s’acumulava darrere de la presa fins a formar un petit “llac”.
  • A poc a poc el nivell d'aigua anava pujant i el poble desapareixia, formant-se un llac.
  • La necessitat d'obrir una petita comporta perquè l’aigua pogués sortir controladament.
Durant l’experiment, vam registrar observacions, vam comparar resultats entre grups i vam comprovar les nostres hipòtesis per extreure conclusions d'aquest experiment. 

 Finalment, vam entendre que per crear un embassament cal:

  • Un riu que aporti aigua.
  • Una presa que la retingui.
  • Una vall o terreny enfonsat on l’aigua s’acumuli.
  • I un sistema de comportes o canalitzacions per deixar sortir l’aigua de manera controlada.

Aquesta activitat ens va ajudar a connectar la ciència amb la història, i a adonar-nos que darrere de cada paisatge hi ha una gran quantitat de decisions humanes i conseqüències que val la pena conèixer. 

5. Què guanyem i què perdem quan construïm un embassament?💧🔧

Després d’haver experimentat com es crea un embassament i entendre el seu funcionament, vam continuar el nostre projecte amb una nova pregunta que ens va fer pensar i debatre molt: Què guanyem i què perdem quan construïm un embassament?

Per començar, vam observar imatges de Sant Romà de Sau abans i després de la construcció de la presa. Aquestes fotografies ens van ajudar a fer una mirada més profunda al paisatge i a adonar-nos de com pot transformar-se un entorn quan l’ésser humà hi intervé. En grups, vam reflexionar sobre què s’hi havia guanyat —com l’emmagatzematge d’aigua, la producció d’energia o el control de les inundacions— i què s’hi havia perdut: el poble, les cases, els records, la vida quotidiana dels seus habitants i part del paisatge natural.

A partir d’aquestes observacions i el suport de la comprensió lectora Transformació del paisatge per l’acció humana:EL PANTÀ DE SÀU: beneficis i inconvenients, vam entendre que els embassaments són una gran obra d’enginyeria que pot aportar molts beneficis com per exemple:emmagatzemar aigua, generar energia elèctrica, evitar inundacions, afavorir activitats de lleure i turisme, però també generar impactes humans i ambientals: desaparició de pobles i terres de conreu, pèrdua de patrimoni històric i cultural, alteració del curs natural del riu i afectació a la fauna i flora.

6. Com pot l’aigua produir energia?🔌⚡

Després d’haver reflexionat sobre els beneficis i els inconvenients dels embassaments, vam fer un pas més en el nostre projecte i ens vam plantejar una nova pregunta: Com podem crear energia a partir de l’aigua?

Per començar, vam analitzar una imatge amb una presa i una fàbrica al costat. A partir de preguntes vam començar a reflexionar i activar coneixements: 

  • Per què creieu que hi ha una fàbrica al costat de la presa?
  • Què penseu que passa dins d’aquesta fàbrica?
  • Creieu que hi ha alguna relació entre l’embassament i la xarxa elèctrica?

A partir de la conversa, les hipòtesis i els coneixements que ja havíem anat adquirint, vam arribar a una gran descoberta: els embassaments no només serveixen per guardar aigua, sinó també per generar energia hidràulica, una energia que aprofita la força i el moviment de l’aigua per transformar-los en electricitat.

Per entendre millor aquest procés i poder-lo experimentar, vam fer un experiment molt divertit i pràctic: vam crear una roda hidràulica. Amb materials senzills com dics, culleres i aigua, vam construir un petit model que ens permetia observar com el flux d’aigua podia fer girar la roda.

Quan l’aigua queia sobre les pales, la roda començava a girar, i així vam comprovar de manera visual com l’energia del moviment de l’aigua (energia cinètica) pot convertir-se en energia mecànica, igual que passa en les centrals hidroelèctriques.

Aquesta activitat va despertar molt d’interès a l’aula, ja que vam poder veure amb els nostres propis ulls com l’aigua pot ser una font d’energia neta i renovable


7. Què està passant amb els embassaments i l’aigua a Catalunya?💭💧

A partir de la lectura compartida de diferents notícies vam descobrir quin era l'estat actual d'alguns embassaments de Catalunya i si la seva situació sempre havia estat positiva. Vam fer una anàlisi d'imatges, contrast d'informació i lectura de gràfics per veure com la situació havia estat molt preocupant feia tan sols uns pocs anys amb la situació crítica amb relació a la SEQUERA que vam viure a Catalunya. També vam descobrir que aquesta situació en gran part era ocasionada pel CANVI CLIMÀTIC que actualment està afectant el nostre planeta i ens vam plantejar que podríem fer nosaltres per cuidar l'aigua que és tan necessària. 


Per acabar, vam treballar les característiques de l'eslògan per crear-ne un relacionat amb la importància de l'aigua i els embassaments. A partir de l'anàlisi de les notícies vam descobrir que l’aigua és molt important per a la vida i que cal tenir-ne cura, sobretot quan n’hi ha poca. 

Ens vam posar creatius i creatives i vam fer primer els prototips dels nostres eslògans per a després transformar-los en cartells utilitzant els ordinadors i l'aplicació de Canva. 



Al llarg de les activitats ens hem convertit en investigadors/es, científics/ques i pensadors/es crítics. Hem experimentat com es crea un embassament, hem analitzat imatges, hem llegit textos informatius i hem debatut sobre què guanyem i què perdem quan transformem el territori. També hem descobert que l’aigua pot generar energia hidràulica, i ho hem comprovat amb experiments que ens han permès veure la força i el moviment de l’aigua en acció.

Aquest projecte ens ha ajudat a entendre que el paisatge no és estàtic, sinó que canvia amb el temps i amb l’acció humana Hem après ciència, geografia i energia, però també hem treballat l’empatia, la memòria i la responsabilitat. Ens emportem la idea que conèixer el territori és el primer pas per respectar-lo i cuidar-lo, i que l’aigua és un recurs imprescindible que cal valorar i gestionar amb consciència.

👇Perquè pugueu viure de més a prop tot el que us hem explicat, us deixem l'enllaç a les fotografies de les diferents activitats! 👇

FOTOS 4TA

FOTOS 4T B

FOTOS 5È A

FOTOS 5È B

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

ÚLTIMES COLÒNIES A L'ARENAL (TUIXENT)

4t i 5è: 1r dia a LES TALLADES

Tornem a tenir estació meteorològica a l'Arenal!