DECÀLEG PER UNA BONA CONVIVÈNCIA (Classe de l'Animació)
L'etapa de sisè és crucial per al desenvolupament de la responsabilitat i la maduresa. Per afrontar amb èxit aquest curs i preparar-los per al canvi de cicle, hem dedicat les sessions d'Acció Tutorial a la creació d'un Decàleg per una bona convivència que va molt més enllà d'una simple llista de normes.
L'objectiu és que les regles no siguin imposades, sinó que neixin del seu propi consens i estiguin lligades a la conseqüència lògica i la reparació.
1. El Punt de Partida: Cercle de Paraula
Vam iniciar el procés amb el Cercle de Paraula, una metodologia que assegura l'escolta activa i dona veu a tothom. Utilitzant l'objecte de la paraula, la pregunta fonamental va ser la següent:
"Què necessito jo per estar bé a la classe?" (Necessitat individual de l’infant).
Les idees recollides (respecte, concentració, cura dels materials, bon ambient) es van convertir en els deu acords principals. Un cop consensuat, el “Decàleg per una bona” convivència es va llegir i s'ha penjat al suro de la classe, essent el nostre contracte social visible per a tothom.
2. De la NORMA a la RESPONSABILITAT: "Si una norma es trenca, què fem?"
El treball més profund va venir a continuació. En grups cooperatius, vam analitzar cada norma, utilitzant la dinàmica "Si una norma es trenca, què fem?".
Aquesta activitat va canviar el xip del càstig (penalització) al de la conseqüència lògica i la reparació del dany. Els infants van haver d'identificar:
Quina és l'acció no desitjada, és a dir, aquella que trenca la norma del Decàleg.
Quina és la conseqüència més lògica perquè aquesta no es repeteixi.
Com es pot reparar el dany des d’una mirada restaurativa.
Quina és l'acció no desitjada, és a dir, aquella que trenca la norma del Decàleg.
Quina és la conseqüència més lògica perquè aquesta no es repeteixi.
Com es pot reparar el dany des d’una mirada restaurativa.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada