DECÀLEG PER UNA BONA CONVIVÈNCIA (Classe de l'Animació)

L'etapa de sisè és crucial per al desenvolupament de la responsabilitat i la maduresa. Per afrontar amb èxit aquest curs i preparar-los per al canvi de cicle, hem dedicat les sessions d'Acció Tutorial a la creació d'un Decàleg per una bona convivència que va molt més enllà d'una simple llista de normes.

L'objectiu és que les regles no siguin imposades, sinó que neixin del seu propi consens i estiguin lligades a la conseqüència lògica i la reparació.

1. El Punt de Partida: Cercle de Paraula


Vam iniciar el procés amb el Cercle de Paraula, una metodologia que assegura l'escolta activa i dona veu a tothom. Utilitzant l'objecte de la paraula, la pregunta fonamental va ser la següent:

"Què necessito jo per estar bé a la classe?" (Necessitat individual de l’infant).

Les idees recollides (respecte, concentració, cura dels materials, bon ambient) es van convertir en els deu acords principals. Un cop consensuat, el “Decàleg per una bona” convivència es va llegir i s'ha penjat al suro de la classe, essent el nostre contracte social visible per a tothom.

2. De la NORMA a la RESPONSABILITAT: "Si una norma es trenca, què fem?"


El treball més profund va venir a continuació. En grups cooperatius, vam analitzar cada norma, utilitzant la dinàmica "Si una norma es trenca, què fem?".

Aquesta activitat va canviar el xip del càstig (penalització) al de la conseqüència lògica i la reparació del dany. Els infants van haver d'identificar:

  1. Quina és l'acció no desitjada, és a dir, aquella que trenca la norma del Decàleg.

  2. Quina és la conseqüència més lògica perquè aquesta no es repeteixi.

  3. Com es pot reparar el dany des d’una mirada restaurativa.

💡 Exemple de Reparació (Gestió del Temps):

Vam acordar que si un alumne no aprofita el temps per fer la tasca i això interromp o alenteix el grup, la conseqüència no és només fer la feina pendent, sinó que va més enllà per restaurar l'ordre i la confiança:

"Com que no he aprofitat el temps, acabaré els deures a casa o a l’hora del pati i faré una reflexió escrita on expliqui com he molestat a la classe, la qual serà signada pels meus pares."

3. RÚBRICA: SI UNA NORMA ES TRENCA, QUÈ FEM?


Tot aquest procés de reflexió s'ha condensat en una Rúbrica amb les accions que no desitgem, les conseqüències i com reparar-les des d’una mirada restaurativa que és molt més que un full informatiu. És una eina de feedback i d'aprenentatge.

Aquesta rúbrica detalla de manera clara les següents accions:

Amb aquestes dinàmiques, la classe de l'Animació ha après que l'error és una oportunitat per aprendre a restaurar i fer-se responsable. Els animem a preguntar als vostres fills/es sobre el Decàleg per una bona convivència i, especialment, sobre la reparació del dany que hem acordat amb “si una norma es trenca, què fem?”.

L'Equip Docent i la classe de 6è de l’Animació desitgem un curs ple de responsabilitat i convivència!


Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Tornem a tenir estació meteorològica a l'Arenal!

ÚLTIMES COLÒNIES A L'ARENAL (TUIXENT)

4t i 5è: 1r dia a LES TALLADES