💜 El 25N a l'escola: Una setmana de reflexió, respecte i EMPODERAMENT 🤝

 

💜 El 25N a l'escola: Una setmana de reflexió, respecte i EMPODERAMENT 🤝

El passat 25 de novembre, vam convertir les aules en espais de reflexió i aprenentatge actiu, celebrant el Dia Internacional per a l'Eliminació de la Violència contra les Dones. Més enllà d'una simple commemoració, el nostre objectiu era dotar l'alumnat de Sisè –la classe de l'Animació i la classe dels Minerals– de les eines necessàries per detectar, rebutjar i prevenir qualsevol forma de violència de gènere.

Hem treballat intensament, seguint un recorregut pedagògic lògic i progressiu:

1. 📰 TALLER DE NOTÍCIES: Estructura i contingut

Vam iniciar les sessions de dilluns amb el treball intensiu del gènere periodístic de la notícia.

  • Objectiu pedagògic: Desenvolupar la competència mediàtica i informativa mitjançant l'anàlisi formal del text periodístic.

  • Com ho vam fer: Vam utilitzar notícies d'actualitat relacionades amb el 25N i vam centrar-nos en les seves característiques externes (titular, subtítol, entradeta, cos, data, etc.) i característiques internes (qui, què, com, quan, per què i on). Vam aprendre a diferenciar entre fets i discursos informatius.

  • La reflexió de la MORT: A partir del contingut de les notícies, vam abordar amb la seriositat necessària el tema de la mort en el context de la violència de gènere, reforçant el valor de la vida i la importància de les relacions lliures de violència.

Compartim amb vosaltres l'enllaç de les notícies que vam estar treballant. També trobareu al Classroom la seqüència i els sabers treballats.

2. 🎧 Escoltar per entendre: Origen i el significat del 25N

Un cop contextualitzada la problemàtica, vam buscar les arrels d'aquesta data. L'activitat de comprensió oral en castellà va ser fonamental per entendre el perquè de la commemoració.


  • Com ho vam fer: Vam utilitzar material audiovisual (com el vídeo que explica el cas de les germanes Mirabal) per fer una escolta activa. Vam obrir un debat posterior per assegurar que l'alumnat comprenia que el 25N és un dia de denúncia i memòria gràcies a la valentia de moltes dones.


3. 🐺 DESMUNTANT MITES: Reescriptura creativa amb "La Caputxeta diu NO"

Aquest va ser el punt d'inflexió creatiu: passar de l'anàlisi a la proposta de canvi.

  • Objectiu pedagògic: Analitzar els estereotips de gènere i promoure l'empoderament i el consentiment.

  • Com ho vam fer: Vam visionar el curtmetratge del projecte "La Caputxeta diu NO" (de Canvia el conte), que ens va inspirar. Per grups, els alumnes van identificar els rols passius en el conte original i van proposar noves trames on prevalguessin l'autonomia, la força i els límits.

4. 🧊 TANCAMENT DEL PROJECTE: El cim de l'Iceberg

Vam finalitzar la setmana divendres amb una activitat de síntesi molt especial:

Finalment, vam completar el cim de l'iceberg de l'escola!

Com sabeu, la nostra temàtica de curs tractava sobre la mort. Després de totes les reflexions i treballs sobre la mort en el context de la violència de gènere, els alumnes de Sisè van afegir les seves creacions i missatges finals a la part visible de l'iceberg. Aquest gest simbòlic va representar tot allò que hem après i que ja podem expressar o visualitzar públicament sobre un tema tan complex.

🌟 El nostre compromís:

A l'escola, el 25N no és un punt final, sinó un impuls per seguir treballant cada dia en una educació basada en el respecte incondicional i en el rebuig absolut a la violència. Gràcies a tot l'alumnat per fer-ho possible!





Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

ÚLTIMES COLÒNIES A L'ARENAL (TUIXENT)

4t i 5è: 1r dia a LES TALLADES

Tornem a tenir estació meteorològica a l'Arenal!